De nieuwe coronamaatregelen hakken er flink in in de taxibranche. Vooral kleinere vervoerders en zzp’ers, die geen langlopende contracten hebben voor bijvoorbeeld zorgvervoer, hebben het moeilijk. Uitgaansverkeer, Schipholritten, evenementen en zakelijk vervoer zijn bijna helemaal weggevallen, terwijl de kosten, ook de hoge verzekeringspremie, gewoon doorlopen.
Stichting Taxibelangen Nederland luidt in gesprek met TaxiPro vooral de noodklok voor zelfstandige ondernemers. Veel van hen zitten zonder inkomen, terwijl ze lang niet altijd gebruik kunnen maken van de steunmaatregelen van de overheid. Dat heeft vooral te maken met de ‘partnertoets’, waarbij het inkomen van de partner van de zelfstandig chauffeur bepaalt hoeveel hulp de zzp’er krijgt.
Grote onzekerheid
Vorige maand al berichtte De Ondernemer dat de taxibranche de volledige instorting nabij is. De meeste bedrijven hebben eerst afscheid moeten nemen van hun zzp’ers en zijn daarna begonnen met het ontslaan van eigen personeel en het verkopen van auto’s. Recente cijfers uit Gelderland laten zien dat de logistiek, en dan vooral taxi- en buschauffeurs, onevenredig hard getroffen worden door de coronacrisis. Het UWV meldt daar een scherpe stijging in uitkeringsaanvragen van mensen die in het personenvervoer werkten. Er is geen reden om aan te nemen dat de landelijke cijfers er beter uit zullen zien voor de taxiwereld. Omdat het volkomen onduidelijk is wanneer de situatie weer gaat verbeteren, heerst overal grote onzekerheid.
Andere inkomsten?
Bijna alle bedrijven en chauffeurs zijn dan ook hard op zoek naar andere manieren om wat te verdienen. Een experiment met pakketvervoer door taxi’s is inmiddels van start. Dit lijkt, met de huidige toename van online bestellen en thuiswerken, een goed idee maar er zijn onder chauffeurs veel twijfels over hoe de Belastingdienst hier tegenaan zal kijken. Ondertussen blijven kosten gewoon doorlopen en is vooral de hoge verzekeringspremie voor de meeste taxiverzekeringen een zware last.