Veel verzekeringsmaatschappijen zijn gestopt met het aanbieden van een taxiverzekering. Waar het nog wel aangeboden wordt, zijn de voorwaarden enorm aangescherpt en rijzen de kosten de pan uit. Meer taxi’s rijden hierdoor onverzekerd rond. Traksi biedt als oplossing een verzekering aan waarbij chauffeurs zelf verantwoordelijk zijn voor de hoogte van van de maandelijkse premie.
De reden van de schaarste in taxiverzekeringen wordt voornamelijk toegewezen aan het gemak waarmee mensen tegenwoordig taxichauffeur kunnen worden en de leeftijd van nieuwe chauffeurs. Steeds meer jongeren trekken volgens Traksi het werkveld in. “Door hun minder lange rijervaring is de kans op een ongeval groter. Verzekeringsmaatschappijen zijn daardoor op zoek gegaan naar manieren om te garanderen dat ze de kosten van mogelijke ongelukken konden dekken.”
Sommige maatschappijen stopten met het aanbieden van een taxiverzekering, en anderen hebben de kosten verhoogd. Deze kostenverhoging is voor iedereen van toepassing, ongeacht of er eerdere schadeclaims zijn gedaan. “Taxichauffeurs kunnen deze kosten echter niet meer dekken en zijn genoodzaakt om over hun financiën na te denken. Voor een aantal betekent dit dat de optelsom van kosten te hoog wordt om een verzekering hierin mee te nemen. Ze rijden vervolgens onverzekerd rond en raken nog verder in de problemen als ze betrokken raken bij een ongeluk.”
Niet direct afgerekend op een ongeluk
Traksi wil graag een einde maken aan de te hoge verzekeringspremies voor taxichauffeurs en is daarom in september 2020 van start gegaan met het aanbieden van een nieuw soort verzekering. Hierbij is het rijgedrag van de chauffeur, en daarmee het risico op schade en claims, van invloed op de hoogte van de maandelijkse premie. Middels track en trace wordt dit gemonitord. “Het doel hiervan is voorkomen dat iedereen over één kam wordt geschoren. Je krijgt zelf de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de hoogte van je verzekeringspremie en kunt jezelf maandelijks weer bewijzen.”
Als er een ongeluk is gebeurd, word je daar niet direct op afgerekend. “In plaats daarvan slaan onze camera’s beelden op van dertig seconden voor en dertig seconden na het ongeval. Hiermee krijgen wij inzicht in wat er echt gebeurd is en kan een bestuurder een schadeclaim voorkomen.”