Voorlichting en preventie kunnen helpen, maar het gat in de markt blijft.
Door de coronacrisis lijkt het soms of andere onderwerpen even uit beeld verdwijnen, maar de kosten van taxiverzekeringen zijn nog steeds een heet hangijzer.
Nu het voor veel taxibedrijven en -chauffeurs een stuk lastiger is om voldoende inkomen binnen te halen, is het logisch om naar de kosten te kijken. Verzekeringspremies zijn een belangrijk deel van die kosten.
Wij spreken iedere dag taxichauffeurs en andere mensen uit de branche die op zoek zijn naar een oplossing voor dit probleem. KNV merkte dat het ook op de ledenvergadering in september weer een belangrijk gespreksonderwerp was.
In gesprek met Taxi Pro geeft directeur Hubert Andela een aantal mogelijke oplossingen voor het probleem. Een deel van de oplossing ligt volgens hem in voorlichting en preventie. Dat voorkomt schade en kan dus de premies verlagen. Een andere uitweg is om taxi’s in dezelfde verzekering toe te laten als busjes en personenauto’s. Het lijkt er niet op dat dat snel zal gebeuren.
De definitieve oplossing, zo zegt Andela, zal dus moeten komen van een verzekeraar die zich echt wil gaan richten op de taxibranche als taxiverzekeraar.