Een jaar geleden kwam vlooteigenaar Peter Salders in een lastig parket terecht. Zijn verzekeraar stopte met het aanbieden van een taxiverzekering en hij zag zijn opties voor een nieuwe verzekering flink afnemen. Uiteindelijk vond hij een oplossing waar hij inmiddels al een jaar voordeel op meerdere vlakken uithaalt.
“De markt was een jaar geleden behoorlijk in beweging en het werd steeds moeilijker om alles in een verzekering onder te brengen”, laat de eigenaar van Taxi Salders weten. “Op dat moment zaten we bij een grote verzekeringsmaatschappij die ermee stopte. De enige overige keuzemogelijkheden dreigden ook te verdwijnen. Toen zijn we gaan kijken wat de alternatieven waren.”
De taxiondernemer nam kennis van verzekeraar Traksi en is zich in het concept gaan verdiepen. Uiteindelijk is de tarifering een van de grootste redenen geweest om over te stappen naar deze verzekeraar. De maandelijkse premie wordt namelijk gebaseerd op het rijgedrag van de chauffeur, dat wordt gemeten aan de hand van apparatuur die in de taxi wordt ingebouwd. Goed rijgedrag wordt beloond met extra korting. “Aan het begin waren chauffeurs sceptisch over de metingen, maar nu zien ze de voordelen ervan in”, geeft Salders aan.
Chauffeurs bewust van verbeterpunten
“De hele vloot reed met de eerste meting al bovengemiddeld goed”, zegt Salders. Het systeem van Traksi wordt daarom nu voornamelijk gebruikt om chauffeurs bewust te maken van mogelijke verbeterpunten. Het aanbieden van een cursus waarin het rijgedrag wordt meegenomen, maakt hier onderdeel van uit. “Na zo’n cursus van de chauffeurs is het een mooi ijkmoment om de gegevens via Traksi inzichtelijk te maken en erover te praten.”
Ondertussen zijn de chauffeurs onderling ook bezig met hun rijscore. “Ze maken er een sport van om de score zo hoog mogelijk te houden en dat is wat je als werkgever graag wil horen”, zegt Salders. In een mobiele applicatie is te zien hoe het gaat met het rijgedrag van de chauffeurs. Door stoplichtkleuren en een bijbehorende score, weten de chauffeurs direct wie er aan de winnende hand is.
Besparing op brandstof en onderhoud
Een groen stoplicht betekent dat een chauffeur goed rijdt. Op de vraag of groen rijden wel goed haalbaar is, is Salders stellig: “Ja, het is zeker mogelijk. De eerste meting van onze vloot was eigenlijk al boven verwachting, maar door het extra onder de aandacht te brengen en er nog een beetje in te sturen, zie je dat je nog een aantal punten extra kunt scoren.”
Naast de besparing op zijn maandelijkse premie, ziet Salders dat zich in alle verbruikscijfers kostenbesparingen voordoen. Zo zorgt beter rijgedrag onder andere voor besparingen op brandstof en onderhoud. “Ik geloof dat ik zo’n 30 procent goedkoper uit ben met Traksi. Dat zijn echt serieuze bedragen.”